Burj Khalifa może czuć się bezpiecznie, jednak po piętach deptać ma mu projekt wieżowca w Rosji. Gazprom zaprezentował koncepcję architektoniczną nowego wieżowca, który planuje wybudować w Sankt Petersburgu. Wieżowiec Łachta Centr 2 miałby mieć aż 703 metry wysokości – to zaledwie o 125 metrów mniej niż drapacz chmur z Dubaju.
Za projekt mega-wieżowca odpowiadają architekci ze szwedzkiej pracowni Kettle Collective. Będzie to najwyższy budynek nie tylko w Rosji, ale i w Europie. Na podium tuż za Burj Khalifa. Jednak co ciekawe, jego projekt zakłada 150 kondygnacji, przy czym najwyższe piętro użytkowe będzie na wysokości 590 metrów. Tym samym pobije rekord, gdyż w Burj Khalifa znajduje się ono na 585 metrze.
„Ten budynek będzie czymś więcej niż symbolem miasta. Będzie miał znaczenie narodowe, prezentując Rosję na arenie światowej jako lidera w biznesie, innowacjach i kreatywnym myśleniu” – tłumaczy Colin Bone z firmy architektonicznej Courtesy Kettle.
Gazprom i jego megaprojekt
Wieżowiec ma stanąć przy Łachta Centr 1 – dotychczasowej siedzibie spółki Gazprom. Pierwszy z nich obecnie dzierży tytuł najwyższego budynku w Rosji i Europie i ma powalające 462 metry wysokości oraz 87 kondygnacji. Projekt osiągnął swoją wysokość docelową w 2018 roku. Co więcej, koszt budowy wyniósł ponad $1.8 miliarda, więcej niż najwyższy budynek świata Burj Khalifa (ok. $1.5 miliarda). Ile będzie kosztował jego wyższy o ponad 200 metrów sąsiad? Ta kwota jest na razie nieznana.
„Projekt jest zarówno estetyczny, jak i funkcjonalny, ponieważ zredukuje on znaczne siły wiatru, które będą oddziaływać na konstrukcję, co z kolei zmniejszy rozmiar elementów konstrukcyjnych wymaganych w budynku. Zewnętrzna warstwa budynku jest stworzona ze spiralnych kolumn, które tworzą otwartą organiczną spiralną, diagridę (red. szkielet z krzyżujących się ukośnie belek metalowych, betonowych lub drewnianych, który jest używany do budowy budynków i dachów. Wymaga mniej stali konstrukcyjnej niż konwencjonalna rama stalowa) podczas gdy struktura jest wyrzeźbiona przez serię spiralnych atriów dzielonych z pionowymi przestrzeniami publicznymi” – tłumaczy Tony Kettle z biura projektowego.
źródło: Kettle Colective