Sylwetka The Bridge, nowego wieżowca Ghelamco, coraz mocniej wyróżnia się w panoramie Warszawy. Jego rozrzeźbiona bryła w większości jest już pokryta szklaną elewacją, za którą toczą się intensywne prace wykończeniowe. Dzieło światowej renomy architektów już niedługo stanie się jednym z symboli biznesowej Warszawy, której serce bije wokół ronda Daszyńskiego.
Za projektem imponującego drapacza chmur na warszawskiej Woli stoi holenderska pracownia architektoniczna o międzynarodowym uznaniu – UNStudio (we współpracy z Polsko Belgijską Pracownią Architektury Projekt). Ma ona na swoim koncie spektakularne obiekty w Europie, Azji i Australii. W tym m.in. słynne Mercedes-Benz Museum w Stuttgarcie, campus Booking.com w Amsterdamie czy jeden z symboli Rotterdamu – ikoniczny Erasmus Bridge. Warszawski The Bridge wyróżnia się na tle stołecznych wysokościowców dynamiczną, rozrzeźbioną bryłą. Wygląda ona z każdej strony inaczej, a każda jego kondygnacja jest niepowtarzalna – nie ma dwóch identycznych! Na 40 piętrach znajdzie się w sumie 47 tys. mkw. najnowocześniejszej powierzchni biurowej. To najwyższy tego typu obiekt, jaki jest obecnie budowany w Polsce.
The Bridge, dosłownie i w przenośni, stanowić będzie most między industrialną przeszłością Woli, a jej nowym, wielkomiejskim obliczem, które wyraża się w architekturze szklanych wieżowców. To wyjątkowy projekt z wielu względów, ale jednym z nich jest to, że odnajdą się w nim zarówno firmy szukające dla siebie nowoczesnego, dynamicznego środowiska pracy, jak i miłośnicy starych murów i kameralnej skali. W tej jednej inwestycji łączymy ze sobą dwa różne światy, które dzięki synergii stworzą niepowtarzalne miejsce na biurowej mapie Warszawy – mówi Jarosław Zagórski, dyrektor zarządzający Ghelamco Poland.
The Bridge. Postęp prac
W kwietniu The Bridge osiągnął swoją docelową wysokość 174 m. Teraz ekipy budowlane konsekwentnie montują na nim szklane panele elewacyjne z charakterystycznymi „żyletkami”. Pokryły one już większą część budynku. Aktualnie znajdują się na wysokości 34 kondygnacji, a do września konstrukcja w całości znajdzie się pod fasadą. Równolegle roboty budowlane trwają wewnątrz obiektu. Pracownicy wykańczają hole i łazienki, montują windy oraz prowadzą prace HVAC w maszynowniach technicznych.
Szczególne wrażenie robi niezwykle wysokie lobby z antresolą. W najwyższym miejscu sięga ono aż 18 m. Ponadto, łączy nowy wieżowiec z historycznym budynkiem Bellony. Jego charakterystycznym elementem są pochylone kolumny z betonu barwionego w masie, układające się w literę V. Pełnią one funkcję konstrukcyjną i zarazem ozdobną. Charakterystyczne są także szerokie schody, na których będzie można siadać. W wystroju dominować będzie drewno z elementami betonu i bujna roślinność.
W tym samym czasie metamorfozę przechodzi socrealistyczny gmach Bellony, który jest integralną częścią biurowego kompleksu The Bridge. Trwa w nim montaż schodów i stalowej konstrukcji windy, prace wykończeniowe oraz renowacja zabytkowego holu z kolumnadą. Nad reprezentacyjną klatką schodową powstał obszerny świetlik. Dzięki niemu do wnętrza obiektu wpada teraz dużo naturalnego światła. W środku, na piętrach, znajdą się bowiem nowoczesne powierzchnie biurowe, a na parterze usługowo-gastronomiczne. Przed wejściem do budynków znajdzie się z kolei park kieszonkowy, który zastąpi istniejący tu wcześniej parking. Planowany termin zakończenia budowy to I kwartał przyszłego roku.
Most między nowoczesnością a ekologią
The Bridge będzie posiadać najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne i proekologiczne. Oprócz certyfikatów SmartScore i WiredScore na najwyższym poziomie Platinium, które uzyskał jako pierwszy projekt w Europie Środkowo-Wschodniej, będzie też certyfikowany w systemach WELL, BREEAM, Green Building Standard i Obiekt bez barier.
Zgodnie ze strategią ESG Ghelamco, The Bridge ma być neutralny energetycznie i zasilany w 100% czystą energią pochodzącą m.in. z farm fotowoltaicznych. Obiekt wykorzystywać będzie ultra-energooszczędny i innowacyjny Building Energy Management System, zainstalowany w celu monitorowania i zarządzania parametrami energetycznymi budynku. Ponadto, w wieżowcu wdrożona zostanie technologia kanalizacji podciśnieniowej pozwalająca na zminimalizowanie zużycia wody w toaletach nawet o 75%.
W The Bridge wykonawca zastosuje również autorski system operacyjny Ghelamco. To jest – Signal OS, który pozwala m.in. na zrównoważone gospodarowanie wodą i energią oraz kontrolę obróbki powietrza wraz z jego monitoringiem. Elementem systemu jest aplikacja mobilna umożliwiająca najemcom poruszanie się po biurowcu bez karty dostępu czy rezerwację sal i miejsc parkingowych. W wieżowcu wykorzystane będą też specjalne rozwiązania antypandemiczne zapobiegające rozprzestrzenianiu się wirusów. W tym m.in. wirusobójcze lampy UV w windach i centralach wentylacyjnych.
Na 40 piętrze The Bridge znajdzie się podniebny taras do wyłącznego użytku najemcy. Budynek wykonawca wyposaży w parking podziemny z punktami do ładowania samochodów elektrycznych. Także rowerzyści dostaną do swojego użytku ponad 160 miejsc na jednoślady, w tym 33 dla elektrycznych.