15 C
Warszawa
czwartek, 23 września, 2021
Strona główna ARCHITEKTURA O architekturze na Światowy Dzień Architektury, czyli jak to robi spółka biurowa...

O architekturze na Światowy Dzień Architektury, czyli jak to robi spółka biurowa Skanska

Na 1 lipca przypada Światowy Dzień Architektury. To inicjatywa ustanowiona w 1985 roku przez Międzynarodową Unię Architektów (UIA). W tym dniu możemy w sposób szczególny docenić pracę architektów – twórców i kreatorów przestrzeni, w których żyjemy. Architektura ma również specjalne miejsce w projektach spółki biurowej Skanska. Każdy budynek szwedzkiego dewelopera nieprzypadkowo wygląda właśnie w ten, a nie inny sposób.

Skanska, Nowy Rynek, Poznań
Skanska, Nowy Rynek, Poznań, fot. materiały prasowe

Dzisiejsze biurowce przestały być jedynie kolejnymi budynkami, w którym przyszło nam pracować. Wysoce konkurencyjny rynek powoduje, że niezbędna staje się zmiana dotychczasowego myślenia o projektowaniu. Budynki należy zacząć definiować na nowo, wpisując się w kontekst miasta, uwzględniając historię i estetykę. Od samego początku projekt musi być dobrze przemyślany. Projektanci dzisiejszych biurowców muszą też brać odpowiedzialność za środowisko naturalne, użyteczność i pozytywny wpływ budynku, zarówno na ludzi, jak i otoczenie.

– W Skanska tworzymy projekty, które są ponadczasowe. Dotyczy to nie tylko powierzchni biurowych rozumianych jako wnętrze biurowca, ale również jego architektury czy zagospodarowania terenu. Jest to silnie wpisane w DNA naszej firmy – mówi Katarzyna Zawodna-Bijoch, prezeska spółki biurowej Skanska w regionie CEE. – Chcemy być dobrymi sąsiadami dla lokalnych społeczności. Dlatego nawiązujemy do miejsc, w których realizujemy nasze inwestycje. Nie odrywamy się od ich historii, ale staramy się ją wykorzystywać. Tworzymy i kreujemy nowe, estetyczne miejsca, z korzyścią nie tylko dla najemców, ale również dla okolicznych mieszkańców – dodaje Katarzyna Zawodna-Bijoch.

Kooperacja architektów tworząca nowy kwartał miasta

Jednym z przykładów wkładu architektury biurowej w kreowanie nowej przestrzeni miejskiej jest poznański Nowy Rynek. Do współpracy przy projektowaniu poszczególnych budynków oraz przestrzeni wspólnej całej inwestycji deweloper zaprosił różne pracownie architektoniczne. Projekt urbanistyczny, czyli całościową koncepcję zagospodarowania oraz projekt budynku E – najwyższego w ramach kompleksu – wykonała pracownia JEMS Architekci. Koncepcja odwołuje się do historii Poznania z przełomu XIX i XX w., kiedy nastąpił dynamiczny rozwój terytorialny miasta. Z kolei za zagospodarowanie przestrzeni w ramach kompleksu odpowiedzialna jest lokalna pracownia Ultra Architects.

Nowy Rynek dostarczy miastu dodatkową przestrzeń, która jest połączeniem nowoczesności, przy jednoczesnym zachowaniu historii miejsca, w którym powstaje. Projekt wyróżnia – jak sama nazwa wskazuje – rynek znajdujący się wewnątrz kompleksu. Dzięki niemu, mieszkańcy Poznania zyskają nowe miejsce do spotkań i rekreacji wypełnione zielenią, licznymi drzewami, przemyślaną małą architekturą oraz fontanną. W ramach zagospodarowania terenu przewidziano także pergole. Wszystko to pozwoli na ożywienie przestrzeni tej części stolicy Wielkopolski.

Dopasować się do miejsca i ożywić je. Jak to robi Skanska?

Wrocławski biurowiec Nowy Targ zbudowano w historycznej części Wrocławia, tuż obok placu o tej samej nazwie. Ten ostatni przebudowany został kilka lat wcześniej według projektu Romana Rutkowskiego. Plac Nowy Targ był jednym z trzech najstarszych wrocławskich targowisk. Krzyżowały się tutaj szlaki handlowe łączące zachód i wschód Europy, oraz Czechy z Wielkopolską. Architekci Nowego Targu zaprojektowali go jako budynek liczący siedem kondygnacji naziemnych i dwie podziemne. Budynek wyróżnia rytmiczna, betonowo-szklana elewacja. W kilku miejscach projektanci przełamali ją tworząc zielone tarasy na poziomie drugiego piętra. Dodatkowe tarasy widokowe powstały na najwyższych kondygnacjach. Jasna elewacja Nowego Targu została mocno przeszklona, dzięki czemu do wnętrza dociera mnóstwo naturalnego światła. Bryła budynku ma nowoczesną formę, która dobrze koresponduje z sąsiednią, zabytkową tkanką.

W samym sercu Krakowa Skanska zrealizowała już większość kompleksu biurowego o nazwie High5ive, który ożywia niezagospodarowany do tej pory obszar obok Dworca Głównego. Przestrzeń między budynkami jest wielofunkcyjna, znajdują się tu miejsca stworzone z myślą o osobach poszukujących pozytywnej energii – zarówno pracownikach kompleksu biurowego, jak i mieszkańcach miasta.

Z kolei wieża Generation Park Y, wieńcząca największy kompleks biurowy Skanska w Warszawie, została zaprojektowana tak, żeby podkreślić wielkomiejski charakter Ronda Daszyńskiego – zmieniającej się w zawrotnym tempie okolicy, konsekwentnie budującej swoją pozycję nowego centrum biznesowego stolicy. Pomiędzy budynkami Generation Park powstały porośnięte roślinami pergole, których dachy są również obsadzone zielenią. To dodatkowe miejsce do pracy na świeżym powietrzu, ale także relaksu.

Wpisać się w historię miejsca

Nowoczesna architektura to również elewacje wpisujące się w historię danego miejsca. Dobrym przykładem jest łódzka Brama Miasta, której elewacja pokryta jest kortenem. To materiał, który z czasem zmienia swój kolor i strukturę. Oprócz funkcji estetycznych, jego zaletą jest także odporność. W Łodzi to pierwszy projekt z użyciem kortenu w takiej skali. Rdzawy materiał elewacji oraz ceglane patio zostały zaprojektowane tak, aby estetyką wkomponowywały się w pofabryczny charakter i tradycje miasta. Ściany obu budynków od strony wspólnego dziedzińca są przeszklone. W efekcie powstaje wrażenie, że Brama Miasta to jeden przecięty na pół budynek, otwierający przyjezdnym wejście do centrum Łodzi.

Z kolei gdański Wave to symboliczne widoki, które można zobaczyć będąc w Gdańsku. Architekci z pracowni medusa group, którzy projektowali budynek, inspirowali się rytmiczną kompozycją portowych składów kontenerowych. Z kolei ogólnodostępna przestrzeń między budynkami odwołuje się do bałtyckiego, nadbrzeżnego krajobrazu, gdzie współgrają ze sobą kształty wydm oraz fal.

O tej architekturze Skanska krążą legendy

Aby podkreślić, jak ważną rolę w inwestycjach Skanska pełni starannie przemyślana architektura, szwedzki deweloper zainicjował kampanię edukacyjną Urban Legends. Jej celem jest również wyjaśnienie odbiorcom zamysłu i przybliżenie procesu realizacji inwestycji. Dzięki udziałowi architektów możliwe jest poznanie pierwszych etapów projektu i spojrzenie na niego od wewnątrz, oczami projektanta. Pierwszy odcinek serii dotyczy wrocławskiego biurowca Nowy Targ, który został zaprojektowany przez Pracownię Projektową Maćków. Bohaterowie drugiego odcinka opowiadają, jak koncepcja wieżowca Generation Park Y łączy się z historią warszawskiej Woli.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Reklama -

Zobacz też

Skanska sprzedaje biurowiec Generation Park Z za 98 mln EUR

Skanska sprzedała biurowiec Generation Park Z w Warszawie do Deka Immobilien, jednego z wiodących europejskich funduszy zarządzających inwestycjami w sektorze nieruchomości. Jest to już...